torsdag 7. april 2011

Språket

En flerspråklig elev kan bidra med språket, religion, kultur og de erfaringer de har fra hjemlandet sitt. I stedet for å overse den språklige kompetansen som de flerspråklige elevene har med seg til skolen kan denne ressursen benyttes til det beste for alle elever. Ved å ha flerspråklige elever i klassen vil det være med på å gi større grad av aksept for andre språk og dialekter. Å gi flerspråklige anerkjennelse vil det kunne øke alle elevers interesse og motivasjon til å lære flere språk. Dette gjør også at de flerspråklig føler at deres språk blir verdifullt og gir dem en identitetsbekreftelse. I språkfag kan vi sammenligne språkene våre og trekke frem likheter. På den måten vil vi kunne forenes i at vi har røtter lang tid tilbake. I læreplanen er kompetansemålet etter 7.årstrinn i norsk at elevene skal kunne gjenkjenne det samiske alfabetet. Her bruker vi jo å la de elevene som har samisk bakgrunn få presentere sitt språk, og får på denne måten verdsatt sine unike forkunnskaper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar